Kontrola dokumentów księgowych w firmie

ceny transferowe dokumentacjaProwadzenie finansów w firmie zazwyczaj powierzamy specjalistom znającym się na księgowości i rachunkach. Ale samo dokonywanie rozliczeń i operacji finansowych w firmie nie wystarcza.
Niezbędne jest także kontrolowanie, czy są one wykonywane właściwie i zgodnie z obowiązującymi normami prawnymi.

Kontrola dokumentów finansowych ma uwzględniać zarówno stronę merytoryczną, formalną, jak i rachunkową.

W firmie powinna być powołana jednostka, która będzie odpowiadać za tą kontrolę i zatwierdzać poprawność dokumentów finansowych.

Jest to o tyle istotne, że kontrola ta jest również prowadzona przez pomioty zewnętrzne, na przykład Urząd Skarbowy, który za nieprawidłowości w rozliczeniach wyznacza kary pieniężne.

Finanse w firmie po kontrolą księgowego

Co jakiś czas pojawiają się zmiany w ustawach dotyczących podatków, rozliczeń finansowych, a także warunków zatrudniania pracowników.
W związku z tymi zmianami niezbędne jest stałe monitorowanie przepisów, gdyż w przeciwnym wypadku łatwo o naruszenia i ponoszenie z tego tytułu różnych konsekwencji, w tym także natury finansowej.
Dlatego właśnie zatrudnienie księgowego w firmie okazuje się niezbędne, zwłaszcza w przypadku tych firm, które szybko się rozwijają i prowadzą rozbudowane księgi finansowe.
Ma on dzisiaj na pewno znacznie bardziej ułatwioną pracę, ponieważ na rynku pojawiają się odpowiednie interpretacje przepisów, z których może on korzystać.
Podobnie jak istnieją rozmaite programy, ułatwiające dokonywanie obliczeń adekwatnie do istniejącego zapotrzebowania.

Księgowość i obowiązujące przepisy

ceny transferowe dokumentacja Podstawą pracy księgowego jest opieranie się na obowiązujących przepisach, które w przeważającej mierze wynikają z istniejących ustaw.

Jakie ustawy księgowy powinien w takim razie znać? Podstawowe to między innymi ustawa o rachunkowości oraz ustawa o VAT wraz z ordynacją podatkową.

Inne to ustawa o podatku dochodowym oraz o podatku akcyzowym.
Oprócz ustaw niezbędna jest oczywiście również znajomość Kodeksu cywilnego, spółek handlowych, a także kodeksu pracy.

Znajomość tych przepisów jest niezbędna do prawidłowego realizowania zadań na stanowisku księgowego, a także do dokonywania wyliczeń i przygotowywania zestawień zgodnie z obowiązującym prawem..